Artykuły

24 sposoby na zbudowanie osobistej marki.

Każdy z nas posiada osobistą markę, czyli to, co mówią o nas inni, kiedy nie ma nas w pobliżu. Oczywiście najlepiej, gdy mówią o nas dobrze.

Dlaczego?

Ponieważ zapewnia nam to lepszą pozycję na rynku pracy, powoduje, że jesteśmy rozpoznawalni w branży oraz zapewnia kontakty z potencjalnymi klientami i partnerami.
Jest wiele sposobów na wypromowanie własnej marki – nie wszystkie muszą być kosztowne, ale na pewno każda będzie wymagała pracy, np. social media, własna strona internetowa.

W jaki sposób budować swój wizerunek?

1. Dowiedz się, co ludzie sądzą na Twój temat.
Aby móc coś ulepszyć, musisz wiedzieć, jakie to coś jest w tym momencie.
Sprawdź co o Tobie „mówi” Google, podpytaj znajomych albo poproś o analizę dobrego, sprawdzonego coacha.
2. Określ cel zbudowania swojej marki.
Spróbuj znaleźć powody dotychczasowego działania. Zastanów się, dlaczego do tej pory robiłeś to, co robiłeś. Pomoże Ci to zrozumieć cel dalszych działań.
3. Poznaj samego siebie.
Musisz określić swoje wady i zalety, umiejętności i wartości, którymi się kierujesz. Pomoże Ci to w określeniu, dzięki czemu odniosłeś sukcesy, a co było przyczyną porażek, w czym jesteś dobry, w jakim kierunku powinieneś się rozwijać. Dzięki temu będziesz wiedział, jaka jest różnica między tym, jak Cię postrzegają teraz, a jak chcesz być postrzeganym.
4. Miej własne miejsce.
Stwórz dopasowaną do Ciebie stronę internetową, w której pokażesz, kim naprawdę jesteś. Korzystaj z social media, jako uzupełnienia do posiadanej strony www.
5. Ustal, czym się wyróżniasz.
Znajdź 2-3 elementy, które Cię wyróżniają i skup się na nich, tworząc własny wizerunek. Wykorzystaj wszystko, co wpadnie Ci do głowy. Określ, co wyróżnia Cię jako człowieka, jakie masz zainteresowania, cechy charakteru, co sprawia, że ludzie chcą z Tobą współpracować. Wyeksponuj to, co jest ważne w Twojej branży. Dostosuj przekaz do swoich odbiorców.
6. Wiedz czego chcesz i trzymaj się tego.
Broń swoich wartości i swojej wizji świata. Musisz wiedzieć, czego chcesz, aby dotrzeć tam, gdzie chcesz.
7. Zbuduj własny styl.
Nie jest to proste zadanie, jednak warte zachodu. Będąc podobnym do innych, nikt Cię nie zauważy. Wypracuj własny, niepowtarzalny styl, który będzie się wyróżniał i przyciągnie klientów.
8. Dziel się tym, co wiesz i co umiesz.
Kiedy dzielisz się z innymi swoją wiedzą i umiejętnościami wyrabiasz sobie wizerunek profesjonalisty znającego się na tym, co robi. Jest to podstawa do tego, aby klienci Ci zaufali.
9. Spraw pierwsze wrażenie – dobre wrażenie.
Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Aby je wywrzeć w odpowiedni sposób, musisz wiedzieć, z kim będziesz się komunikował – musisz dobrze poznać swoich odbiorców. Wyeksponuj te zalety, które posiadasz.
10. Stwórz jednolity system identyfikacji wizualnej.
Odbiorca musi wiedzieć, że różne kanały komunikacji należą do tej samej osoby. Nazwa, motyw i znaki graficzne muszą mieć spójny styl, niezależnie od kanału.
11. Bazuj na tym, co już masz.
Nie ma sensu budować wizerunku od nowa. Odnieś się do tego, co już masz, co pozwoliło Ci zdobyć dotychczasowe osiągnięcia i przerób to w odpowiedni sposób.
12. Dowiedz się, skąd bierze się możliwość wpływania na innych.
Im bardziej dana grupa Ci ufa, tym bardziej możesz wpłynąć na jej sposób myślenia, zwiększyć swoją wartość w ich oczach.
13. Szukaj możliwości.
Nie ograniczaj się do wąskiego obszaru, który już znasz. Największe pole manewru mamy wśród ludzi, którzy znają nas słabo lub dowiedzieli się o nas pośrednio – jest większe grono niż osób, z którymi znamy się dobrze.
14. Publikuj codziennie.
Dostarczaj odpowiednio dużo treści. Postuj codziennie na określonych kanałach komunikacji.
Jak często to robić?

Twitter — około 5 razy dziennie.
Facebook – 2 razy dziennie. Treści powinny być zróżnicowane.
LinkedIn – 1 raz dziennie. Treści powinny być merytoryczne.
Google+ – 2 razy dziennie
Pinterest – 5 razy dziennie
Instagram – średnio 1,5 raza dziennie.

Pamiętaj, aby treści publikowane na różnych portalach społecznościowych były spójne ze sobą.
15. Pracuj ciężko i sumiennie
Wyznacz sobie określone godziny pracy i skup się tylko i wyłącznie na jej wykonanie.
16. Zaciekaw odbiorcę anegdotą.
Opowiadanie ciekawych historii przyciąga nowych czytelników. Anegdoty da się zrobić prawie z wszystkiego. Ciekawa scena w serialu czy sytuacja w sklepie są odpowiednią podkładką do przekazania jakiejś myśli.
17. Dawaj coś, z czego skorzystają czytelnicy.
Może to być coś, co pozwoli im się rozwijać intelektualnie czy zawodowo, ale także coś, co dostarczy im dobrej rozrywki, a najlepiej połączenie rozwoju z dobrą zabawą.
18. Nie bój się przegrywać.
Nie zawsze wszystko wyjdzie po Twojej myśli. Nie bój się popełniać błędów. Analizuj je i wyciągaj wnioski. Podejmuj decyzje, nawet jeśli nie jesteś pewien ich skutku.
19. Dołącz do różnych grup branżowych.
Udzielaj się na grupach branżowych na Facebooku czy LinkedIn. Zbudujesz dzięki temu wizerunek osoby, z którą można nawiązać pewną relację oraz przekonasz innych do odwiedzenia Twojej strony. Warunkiem jest merytoryczna dyskusja z innymi członkami grupy.
20. Kontroluj to, jak Cię postrzegają w Internecie.
Odpowiadaj jak najszybciej, jeśli ktoś o Tobie wspomni, np. na Facebooku. Jest to bardzo doceniane przez odbiorców.
21. Odpowiednia forma jest bardzo ważna.
Dbaj o to, żeby treści były przystępne dla odbiorców. Unikaj języka branżowego, znanego niewielkiej grupie osób. Staraj się unikać opisów tego, co robisz, kładź nacisk na opis jak to robisz.
22. Bądź ludzki.
Pokaż odbiorcom, że jesteś takim samym człowiekiem jak oni. Nie bój się pokazywać swoich słabości, zwłaszcza w sposób anegdotyczny. Możesz opisać na swojej stronie, jak popełnienie błędu pozwoliło Ci stać się lepszym profesjonalistą w tym, co robisz.
23. Bądź wdzięczny.
Dziękuj tym, którzy Ci pomagają, robią coś, co jest dla Ciebie dobre. Możesz to zrobić, np. w formie wartościowego prezentu za zapisanie się do newslettera (np. ebook).
24. Nie dąż do doskonałości za wszelką cenę.
Staraj się publikować treści maksymalnie dopracowanie. Jednak jeśli nakładasz poprawki non stop i cierpi na tym coś innego, to popełniasz błąd.

Zbudowanie silnego wizerunku to bardzo ciężka, ale opłacalna praca.

3 komentarze
  1. Małgorzata

    Bardzo cenne rady,wykorzystam w budowaniu swojego biznesu

    Odpowiedz
  2. Danuta Szymańska

    Świetny artykuł. Rady będę wykorzystywać w budowaniu swojej struktury

    Odpowiedz
  3. Joanna Pieklik

    Naprawdę cenne rady 🙂 Dziękuję 🙂

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend