Artykuły

5 nawyków, które zabierają Ci radość z życia

Szczęście jest w zasięgu ręki, musisz tylko wiedzieć, jak o nie zawalczyć. Poznaj 5 nawyków i zachowań, które sprawiają, że na co dzień nie czujesz się szczęśliwą osobą. Wyeliminowanie ich pozwoli Ci na polepszenie zadowolenia z życia. Ale najpierw – musisz sobie uświadomić, jakie błędy w ogóle popełniasz.

Najprostszym sposobem na rozpoczęcie walki z tymi nawykami, które odbierają Ci radość, jest zapisanie sobie ich wszystkich na kartce, a następnie spoglądanie na notatkę co najmniej kilka razy dziennie. Dzięki temu będziesz w stanie zaobserwować je w praktyce i łatwiej będzie Ci się ich pozbyć. Codziennie, wieczorem, poświęć kilka chwil na zastanowienie się, które z nawyków najbardziej utrudniają Ci bycie szczęśliwym człowiekiem.

Nawyk 1. Tworzenie idealnego obrazu siebie

To najtrudniejszy do zauważenia destrukcyjny nawyk, bo ludziom często wydaje się, że wyobrażanie sobie siebie w perfekcyjnej wersji ma wiele zalet, m.in. podwyższenie poziomu motywacji i efektywniejsza praca. Wzór, do którego chcemy dążyć i który sami tworzymy sobie w głowie ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością i prawdopodobnie nigdy nie będzie miał. Dlatego też zamiast skupiać się na dążeniu do perfekcjonizmu, lepiej nauczyć się akceptować siebie. Ze wszystkim mocnymi i słabymi stronami. Tylko dzięki życiu w pełnej zgodzie ze sobą można być naprawdę szczęśliwym. Ciągłe podporządkowywanie swojego życia odległej wizji idealnego ja powoduje, że czujesz się gorszy, a w najgorszym przypadku – prowadzi do pojawienia się uczucia nienawiści do samego siebie.

Nawyk 2. Przejmowanie się zdaniem innych

Tak, chodzi właśnie o przejmowanie się, a nie o słuchanie innych. Jeśli słuchasz czyichś rad, szczególnie od osób, które wiesz, że życzą Ci dobrze, ale ostateczne decyzje podejmujesz w oparciu o własną intuicję i doświadczenie, nie musisz się przejmować. Ale jeśli uważasz, że całe Twoje życie jest jednym wielkim znakiem zapytania i dopóki ktoś nie powie Ci, co masz myśleć i co zrobić, stresujesz się i ogarnia Cię strach – pora zacząć z tym walczyć. Większość ludzi myśli o nas naprawdę mniej niż nam się wydaje. Jesteśmy tylko niewielką częścią ich życia i nawet, kiedy popełniamy drobne błędy, inni szybko o tym zapominają. Przestań martwić się tym, że coś Ci nie wyszło. Twoje otoczenie naprawdę nie analizuje każdego pojedynczego kroku i gestu.

Nawyk 3. Nadmierna samokrytyka

Krytykując siebie na każdym kroku, nigdy nie będziesz zadowolony z tego co masz. Stale znajdziesz coś do ulepszenia, coś do zmiany. Wiecznie będziesz dążyć do czegoś lepszego, nawet jeśli to coś nie będzie miało realnego kształtu. Krytykowanie siebie nie sprawi, że zaczniesz pracować lepiej i efektywniej, nie pomoże Ci bardziej się zmobilizować. Wprost przeciwnie. Za każdym razem, kiedy będziesz wmawiać sobie, że coś Ci nie wyszło, Twoja motywacja będzie spadać. Komu chciałoby się cokolwiek robić, skoro i tak wszystko wychodzi źle? Nadmierna samokrytyka blokuje Cię przed realizacją marzeń.

Nawyk 4. Brak życia tu i teraz

Myślenie o przyszłości jest naturalną częścią codzienności, ale tylko wtedy, kiedy jest motywacją do działania i pomaga przetrwać gorsze momenty w życiu. Jeśli jednak często łapiesz się na tym, że zastanawiając się nad tym, co czeka Cię jutro, za miesiąc czy za rok, przestajesz być tu i teraz oraz tracisz kontakt z rzeczywistością, Twoja przyszłość przestaje stanowić element uzupełniający, a staje się prawdziwym zagrożeniem dla Twojego zadowolenia z życia. Prawdziwe szczęście to umiejętność czerpania dobrych emocji z danej chwili i cieszenie się tym, co dzieje się w aktualnym momencie.

Nawyk 5. Ciągłe porównywanie się z innymi

Ciągłe porównywanie się z osobami ze swojego otoczenia, określanie się mianem lepszego lub gorszego człowieka niż inni to gotowy sposób na zafundowanie sobie depresji. Zawsze znajdzie się ktoś, kto w Twoim mniemaniu będzie lepszy od Ciebie. Jeśli potrzebujesz się z kimś porównywać, możesz… porównywać się z sobą z przeszłości. Doceniaj małe postępy i ciesz się z sukcesów, które udało Ci się osiągnąć na przestrzeni lat. Dzięki temu nie ucierpi Twoja samoocena, co więcej – nauczysz się powoli akceptować i kochać siebie.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend