Artykuły

5 skutecznych porad. Jak stać się liderem opinii dzięki social media?

Jeśli chcesz mieć wpływ na znacznie więcej rzeczy niż miałeś do tej pory i dążysz do tego, by ludzie liczyli się z twoją opinią – zacznij używać mediów społecznościowych. To doskonały sposób na zbudowanie wizerunku lidera opinii. Żeby to osiągnąć, warto jednak wcześniej odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania, a mianowicie: Po co chcę stworzyć dla siebie taki wizerunek? Czym ciekawym mogę się podzielić z innymi ludźmi?

Zanim wejdzie się do świata mediów i zacznie się walczyć o pozycję lidera opinii, trzeba będzie przejść długą drogę. Musisz być gotowy na krytykę i umiejętnie prowadzić trudne tematy, a także zdawać sobie sprawę z tego, że wszystkie twoje działania i słowa będą oceniane przez daną społeczność. Jeśli jesteś w stanie to zaakceptować, oto 5 porad, dzięki którym skutecznie zbudujesz swój wizerunek lidera opinii. Kolejność nie jest istotna – wszystkie wskazówki są równie ważne.

 1. Znajdź grupę docelową, dla której chcesz stać się liderem opinii.

Zastanów się, na jakiej społeczności zależy ci najbardziej. Dobierz osoby z takiego środowiska, które pozwolą ci realizować twój cel. Bycie specjalistą w branży to nie tylko docieranie do potencjalnych klientów, którzy będą korzystać z twoich usług, ale też budowanie całego systemu kontaktów.

Musisz zacząć oddziaływać także na przedsiębiorców, prezesów, dziennikarzy – wszystko tak naprawdę zależy od tego, w czym chcesz stać się mistrzem. Ale jak dotrzeć do danego środowiska? Właśnie do tego najlepiej przydają się social media. Grupy społeczne preferują zupełnie inne media społecznościowe, przykładowo, jeśli chcesz dotrzeć do polityków czy dziennikarzy – najlepiej zacząć korzystać z Twittera; jeśli twoją grupą docelową są młodzi ludzie, wypróbuj sił na Instagramie. Na Facebooku bardzo łatwo można znaleźć różne grupy tematyczne, które, jeśli będą związane z twoją specjalnością lub celem, znacznie chętniej wysłuchają, co masz do powiedzenia na dany temat. Ale pamiętaj, że wszystko co powiesz, podlega ocenie.

2. Określ tematy, które będziesz poruszać.

Nie możesz mówić o byle czym – wtedy nikt nie będzie cię słuchał, nawet jeśli początkowo wydasz się osobą kompetentną, która zna się na konkretnej dziedzinie. Jeśli chcesz, żeby ludzie poświęcili swój czas i liczyli się z twoją opinią, musisz poruszać tematy, które będą ważne dla danego środowiska.

Lider opinii musi być na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami ze świata i wypowiadać się nie tylko o rzeczach, o których sam lubi mówić  – musi liczyć się także z tym, że ludzie będą mu podsyłać różne informacje i prosić o komentarz. Trzeba być na to przygotowanym. Czasem to bardzo czasochłonne i skomplikowane zadanie.

 3. Pamiętaj o szybkiej reakcji.

Jeśli na świecie dzieje się coś, co ma szczególne znaczenie dla środowiska, w którym ubiegasz się o opinię lidera, musisz wiedzieć, że czas reakcji jest bardzo ważny. Nie możesz zwlekać z wypowiedzeniem się na dany gorący temat – niezależnie od tego, w jakiej branży jesteś specjalistą, zwlekanie nawet jeden dzień z komentarzem dotyczącym bieżących wydarzeń może być fatalny w skutkach. Post albo zostanie wyśmiany albo po prostu odbiorcy go zignorują. Bo po co czytać o czymś, jak coś już dawno jest jasne i oczywiste?

Lider może reagować na wydarzenia w bardzo różny sposób. Z jednej strony, może wyjaśnić co zaszło, dać analityczny komentarz, wytłumaczyć odbiorcom przyczyny i konsekwencje danej sytuacji. Z drugiej strony, czasem trzeba będzie zachęcić do czegoś ludzi lub wywołać w nich określone emocje czy nawet działania.

Reagowanie na bieżąco to podstawa budowania swojego wizerunku lidera opinii. Jeśli jednak czasami nie zdążysz czegoś skomentować na czas, lepiej zrób to później niż wcale, ale dodaj do tego jakąś historię, porównaj zaistniałą sytuację do jakiegoś wydarzenia z przeszłości, itd. W skrócie – pokaż, że widzisz i rozumiesz coś więcej niż tylko sam fakt.

4. Pokazuj społeczności efekty swojej pracy.

Bycie liderem opinii w danej dziedzinie nie może opierać się tylko na komentowaniu i analizowaniu bieżących zjawisk społecznych. Budowanie swojego wizerunku powinieneś poprzeć jakimiś realnymi, namacalnymi efektami swojej pracy. Podziel się ze swoimi odbiorcami projektami, planami, osiągnięciami i nie bój się zaprezentować im swoich dokonań.

Miej jednak na uwadze, że wszystko, co pokazujesz w mediach społecznościowych może zostać wykorzystane przeciwko tobie. Uważaj na sposób, w jaki się wyrażasz i nigdy nie kłóć się z ludźmi, którzy piszą negatywne opinie pod twoim postem. Każdy może mieć inne zdanie, a ty, funkcjonując w social media musisz być gotowy na krytykę. Czasem takie sytuacje mogą być nawet na plus, w myśl zasady: Nieważne jak mówią, byle mówili. Przy ewentualnych drobnych wpadkach nie zrażaj się za bardzo i ciesz z tego, że twoja popularność nadal rośnie, przybywa ci obserwujących i masz więcej polubień.

Znajdź metodę publikowania swoich treści, która sprawi, że będą one interesujące dla odbiorców. To znacznie przyspieszy kreowanie wizerunku lidera.

5. Bądź cierpliwy.

Budowanie wizerunku lidera opinii i zaistnienie w mediach społecznościowych jako najlepszy specjalista w danej dziedzinie to zadanie, które wymaga cierpliwości. Na podstawie tego, co zamieszczasz na swoich profilach w social media, ludzie sprawdzają i oceniają twoje działania, więc jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – z czasem będziesz coraz bardziej rozpoznawalny. Ale musisz wytrwale dążyć do postawionego przed sobą celu i wiedzieć po co to robisz.

To, co prezentujesz i w jaki sposób pomoże ci osiągnąć sukces, ale miejsce na szczycie należy do najwytrwalszych, dlatego  – Nigdy się nie poddawaj!

1 komentarz
  1. Anetta Wnuk

    Witam. To jest akurat dziedzina, w której każdy powinien zdać się na swoją intuicję. Kierować się wiedzą i reprezentowanymi wartościami, tak by działać w zgodzie ze sobą. Pozdrawiam

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend