Artykuły

Budowanie zespołu. Na co powinien zwracać uwagę lider?

Liderzy, którzy już osiągnęli sukces i mają sporo doświadczenia w swojej branży, coraz częściej decydują się na kameralne spotkania. Rezygnują z prezentacji dla co najmniej kilkudziesięciu osób. Brzmi nierozsądnie? Tak właściwie, to jedna z lepszych decyzji, jakie można podjąć, będąc liderem zespołu. Podczas kameralnych spotkań są w stanie zrobić dla swojego biznesu o wiele więcej – są w stanie zdobyć sympatię i zaufanie drugiego człowieka, z którym będą później współpracować.

Przyjazna atmosfera, która towarzyszy takim spotkaniom, jest niezastąpiona dla stworzenia dobrego zespołu. Jeśli poświęcasz ludziom czas, rozmawiasz z nimi o ich wątpliwościach, przekazujesz nie tylko cenną wiedzę, ale także plan rozwoju i strategię działania oraz dajesz im do zrozumienia, że w każdej chwili mogą się do ciebie zwrócić z problemami – to na pewno zostanie docenione. Kiedy współpracownicy będą wiedzieli, że mają w tobie wsparcie od początku do końca, na pewno o wiele dłużej zostaną w twoim biznesie i będą pracować znacznie wydajniej. Nie ma nic lepszego niż zespół, któremu naprawdę zależy. To, ile znajduje się w nim osób schodzi tak naprawdę na drugi plan. Jakość powinna być ważniejsza niż ilość, bo ilość to coś, co jest bardzo ulotne. Nie skupiaj się tylko na ciągłym rekrutowaniu nowych osób i biciu rekordów w posiadaniu coraz to większej liczy współpracowników.

Dzięki kameralnym spotkaniom jesteś również w stanie znacznie lepiej poinformować ludzi o kierunku działania twojego biznesu i przekazać im cenne wskazówki, jak szybko osiągnąć wyznaczone cele. Możesz też wpłynąć na zwiększenie poziomu motywacji osób z twojego zespołu. Budowanie relacji jest niezwykle ważne. To kluczowy element, dzięki któremu network marketing ma szansę istnieć i stale się rozwijać.

Co ci po ludziach, którzy przyszli do firmy tylko po to, żeby zarabiać pieniądze?

Ich myślenie prawdopodobnie nigdy się nie zmieni, a ty będziesz marnować swoją uwagę i czas na tych, którzy przy pierwszej lepszej okazji cię zostawią. Oczywiście, musisz zachęcać jak najwięcej osób do dołączania do twoich projektów, ale koncentruj się tylko na osobach, które rzeczywiście pragną się rozwijać i chcą wnieść do twojego zespołu coś więcej.

Zbudowanie dobrego zespołu z pracowitych i odpowiedzialnych ludzi wymaga także od ciebie pewnych cech i zachowań. Bez nich nie będziesz mógł być prawdziwym liderem swojego zespołu. Na co powinieneś zwrócić największą uwagę?

  • Dojrzałość. To cecha, której nie tylko potrzebujesz jako lider, ale powinno zależeć ci także na tym, by osoby z twojego zespołu ją posiadały. Dzięki dojrzałości człowiek poważnie podchodzi do swoich zadań i traktuje swoje obowiązki jak należy, umie działać według planu i ma odwagę na działanie i realizację wyznaczonych celów. Systematyczność i sumienność także wiążą się z dojrzałością. Trzeba rozwiązywać problemu, ulepszać strategię i stale iść do przodu, a nie czekać aż wszystko samo się zmieni.
  • Coaching. Jeśli masz w swoim zespole osoby, które nie są w stanie wykonywać swoich zadań tak jak powinny (niezależnie od powodu), twoim obowiązkiem jest przeprowadzenie z nimi rozmowy transformacyjnej.
  • Otwarta komunikacja. Wzajemne zrozumienie, przestrzeganie zasad i metod współpracy pozwoli na uniknięcie spięć między członkami zespołu a tobą. Jeśli wszyscy mówią otwarcie o swoich oczekiwaniach i emocjach, wtedy nie ma miejsca na żal czy wyrzuty. Szczera rozmowa już na początku współpracy powinna być elementem obowiązkowym w twoim biznesie.

Pamiętaj, żeby zbudować dobry zespół, musisz wykazać się także sporą asertywnością. Nie marnuj czasu na ludzi, którzy się wahają i nie są gotowi na podejmowanie nowych wyzwań. To ty tworzysz swój zespół i nie ma sensu trzymać w nim na siłę ludzi, którzy są leniwi, nie szukają własnych dróg i czekają tylko na gotowe rozwiązania. Jakość ponad ilość – to najważniejsza zasada w budowaniu zespołu. Tylko w ten sposób jesteś w stanie stworzyć zespół z ludzi dojrzałych i samodzielnych, którzy pomogą ci rozwinąć biznes i będą jej solidną podstawą.

2 komentarze
  1. Andrzej Jankowski

    Tak i n ie … Są argumenty przemawiające za i przeciw metodzie “siania” szeroko informacji o sobie, o ew. biznesie. Najważniejsze to dobrać metodę pasującą do Ciebie.
    Powodzenia !!!
    Andrzej / odwieczny, “niepoprawny optymista”

    Odpowiedz
  2. Agnieszka Andrzejuk

    Wspaniały artykuł. Asertywność to konieczność przy budowaniu zespołu. Wiem po sobie, że najlepiej skupić się na jakości ludzi a nie na ilości. Szukać ludzi otwartych, zmotywowanych a nie ludzi, których będziesz ciągnąć za sobą którzy będą bo Ty będziesz a przy pierwszej porażce wycofują się i na tym kończy się ich kariera w branży.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend