Artykuły

Pytania i odpowiedzi, które musisz poznać przed przystąpieniem do marketingu sieciowego

Kreatywność może być wrodzona albo nabyta, ale nie jest nieskończona. Czasami możemy poczuć tak zwaną blokadę twórczą, przez którą albo ograniczamy się do schematów, które są dobrze znane i nie są odkrywcze albo nie robimy nic. Jednak można wyróżnić aż pięć najczęstszych elementów, które negatywnie wpływają na naszą kreatywność i nie pozwalają jej wykorzystać w pełni. Co to jest?

1.Oszczędność poznawcza – uproszczenie myślowe

Teoria oszczędności poznawczej mówi o tym, że ludzie po prostu uproszczają myślenie, co z kolei niekorzystnie wpływa na to jak widzimy i oceniamy rzeczywistość. Taka spłycona analiza może powodować, że i nasza kreatywność zostanie zminimalizowana.

Co robić, aby tego uniknąć? Przeprowadź głębszą analizę. Zbadaj problem, wydarzenie, przedmiot z każdej strony. Długotrwałe rozmyślanie nad jedna rzeczą sprawia, że możemy wpaść na rozwiązanie w jednej sekundzie lub też po dłuższym namyśle wynotować kilka rzeczy, które potem pomogą nam dojść do rezultatu.

2. Bezradność i poddawanie się

Wyuczona bezradność dotyka zwierzęta, ale może być zauważona też wśród ludzi. Jeśli wielokrotnie podejmowaliśmy się rozwiązania jakiegoś problemu, ale nie byliśmy w stanie to w końcu poddamy się i zostawimy rzeczy tak jak są. Może to być spowodowane brakiem pewności siebie lub też brakiem doświadczenia. Ale i zdarza się u osób, które nie lubią eksperymentować.

Bardzo często negatywny wpływ na nasze nastawienie ma otoczenie. Jeśli ciągle będziemy odrzucani lub nasze pomysły będą odrzucane to możemy popaść w stan bezradności. Nie zawsze eksperymentalne rozwiązania są dobre, ale im więcej takich znajdziemy i spróbujemy wprowadzić je w życie czy też przedstawić grupie na przykład współpracowników, to nawet gdy część z nich zostanie odrzucona my nie będziemy już bezradni i nie będziemy mieli chęci poddania się.

3. Zbyt proste

Okazuje się, że coś może być zbyt proste, aby zostać dobrze przyjętym. Jeśli nasze super proste rozwiązania były odrzucane powinniśmy pomyśleć nad czymś nieco bardziej skomplikowanym. Obecnie społeczeństwo świadomie lub podświadomie ocenia pomysły przez ilość zaangażowania autora, czas jego pracy nad projektem czy też stopień jego skomplikowania. Proste projekty mogą być odrzucone, bo w oczach osób je oceniających autor nie wykazał zaangażowania a rozwiązanie przyszło mu szybko.

Produkty czy usługi, w które jest włożony większy wysiłek docenia się bardziej. Nawet my sami, kiedy coś zrobimy, a wymagało to kilku czynności doceniamy efekt takiej pracy bardziej. Czasem wystarczy rozpisać prosty schemat na kilka punktów, aby zobaczyć, że inni odbierają go pozytywnie niż jakby był spisany w jednym punkcie. Prostota też może zabić kreatywność.

4. Kotwica i uziemienie

Często jest tak, że gdy widzimy pytanie z podaną w nim odpowiedzią kolejne pytanie będziemy już widzieli w inny sposób. Przykładowo pytanie: Czy statystyczny youtuber zarabia mniej czy więcej niż 10 tysięcy złotych miesięcznie? – będzie miało wpływ na odpowiedź na pytanie: Ile zarabia statystyczny youtuber? Bo w pierwszym pytaniu mamy sugerowaną stawkę! Jest to tak zwany efekt zakotwiczenia.

Z pracą kreatywną może być podobnie. Znamy odpowiedź i nie możemy przestać się nią sugerować podczas pracy. Jesteśmy więc uziemieni na dobre w jednym schemacie i tylko krążymy w jego wnętrzu. Zamiast spojrzeć na problem z szerszej perspektywy i dodać kolejne odpowiedzi. Statystyczny youtuber to tylko postać ogólna. W tej branży działają kanały o tematyce urodowej, lifestylowej, modowej czy poradnikowe – każdy z nich może przynosić inne dochody. Dlaczego więc nie sprawdzimy wszystkie a jedynie uczepiamy się jednej odpowiedzi?

5. Wiemy za dużo

Tak można mieć problem z kreatywnością przez to, że nasz zakres wiedzy jest szeroki. Potrafimy rozpoznać piosenkę po melodii wygwizdanej przez kogoś na ulicy, poznać książkę po cytacie zamieszczonym w internetowym memie, ale nie potrafimy patrzeć na dany problem z kilku perspektyw – wybieramy jedną, tę najlepiej nam znaną.

Żeby przełamać klątwę wiedzy warto wyobrazić sobie, że jesteśmy kimś innym i pomyśleć jak ta osoba oceniła by dany problem lub jakiego rozwiązania by użyła. Albo też możemy wcielić się w rolę aktora, który ma do odegrania rolę postaci, która jest zupełnie różna od jego osobowości. W ten sposób zapomnimy o sobie i swoich znanych rozwiązaniach, a bierzemy pod uwagę nowe czynniki.

2 komentarze
  1. Jolanta Kin

    Kreatywność jest bardzo ważna w każdym biznesie. Nie wolno utwierdzić się w wyuczonym schemacie.

    Odpowiedz
  2. Andrzej Jankowski

    Odszukaj w sobie !!!!!!!!!!!!!! To bezcenne

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend