Artykuły

Czym różni się tradycyjny network marketing od nowoczesnego?

Pomysł na rozwój network marketingu pojawił się w Polsce już ponad dekadę temu. Już na początku wywołał kontrowersje wśród osób z licznymi osiągnięciami w tej branży. Taka reakcja spowodowana była wprowadzeniem zupełnie nowego systemu zasad, które miały stać się podstawą tego biznesu. Liderzy, którzy tworzyli struktury, bazując na sprzedaży bezpośredniej, nie wiedzieli, jak odnaleźć się w branży, wykorzystując nowe technologie.

Tradycyjny network marketing bardzo często odrzuca wprowadzanie zmian, jakie są dostępne właśnie dzięki nowym technologiom. Konserwatywni liderzy i dystrybutorzy wierzą we wcześniej wypracowany system i podkreślają jego wyjątkowość, nie zwracając uwagi na sukcesy ludzi, którzy jednak odważyli się pójść z duchem czasu i wykorzystywać w swojej branży internet. Ale czym dokładnie różni się tradycyjny network marketing od nowoczesnego? Przyjrzyjmy się temu z bliska.

Network marketing – dwa różne systemy

W network marketingu można wyróżnić dwa rodzaje systemów. Pierwszy system dotyczy warstwy wynagradzania osób z branży, tzw. dystrybutorów, z kolei drugi dotyczy sposobu, jaki ów dystrybutor wykonuje swoje obowiązki. Do obowiązków dystrybutora należą przede wszystkim tworzenie i rozwijanie swojego zespołu. Drugi system najwygodniej jest nazwać systemem pracy.

Warstwa wynagrodzenia to coś, na co nie można mieć wpływu i nie ma tutaj zależności między marketingiem tradycyjnym a nowoczesnym. Ten system zostaje utworzony już na początku twojej współpracy z daną firmą, dlatego też zgadzając się na pracę – zgadzasz się na proponowane wynagrodzenie. W obu przypadkach system wynagrodzenia opiera się na zasadzie dźwigni, co oznacza, że w miarę upływu czasu, stosując te same metody, zdobywa się znacznie więcej klientów, a tym samym wzrasta wynagrodzenie.

System pracy to coś, w czym można wprowadzić wiele zmian w zależności od wyboru rodzaju network marketingu. To, w jaki sposób dystrybutorzy i liderzy wykonują swoją pracę, może się bardzo różnić ze względu na wykorzystanie narzędzi internetowych lub ich brak w prowadzeniu biznesu.

Porównanie elementów systemu pracy

System pracy, obecny w tradycyjnym network marketingu, bazuje przede wszystkim na sprzedaży bezpośredniej, dlatego nie jest to proces zautomatyzowany i w żaden sposób nie można go przyspieszyć. Wszystko musi być wykonywane według etapów, w ustalonej kolejności.

Jakie kroki musi wykonać w systemie pracy osoba pracująca w klasycznym rodzaju networku, a jakie w nowoczesnym?

Zdobywanie nowych klientów

  • Tradycyjny network marketing: Opiera się na budowaniu bazy znajomych, która, chcąc nie chcąc, zawsze jest ograniczona. Dystrybutorzy często wykluczają z takiej bazy swoją rodzinę, przez co jeszcze bardziej zmniejszają swoje zasięgi. Docieranie do każdego klienta jest dosyć czasochłonne, a w grę wchodzi przecież tylko sprzedaż bezpośrednia.
  • Nowoczesny network marketing: Dzięki wykorzystaniu internetu i możliwości promowania swoich ofert w różnych źródłach, pozyskanie klientów nie jest tak czasochłonne, a część z nich pojawia się nawet przypadkiem i zostaje na dłużej. Takie osoby często dobrowolnie zapisują się na listę zainteresowanych ofertą, dzięki czemu w szybki i łatwy sposób można przekazać im wszelkie informacje i dodatkowe treści, takie jak np. wstępne szkolenia.

Utrzymywanie kontaktu

To jeden z ważniejszych elementów network marketingu. Ciągła obecność w życiu klienta, przypominanie o sobie, rozmawianie, wymienianie się doświadczeniami daje solidne podstawy do oferowania nowych ofert i zyskiwania klientów na dłużej.

  • Tradycyjny network marketing: Utrzymywanie kontaktu opiera się na osobistym spotkaniu przy kawie lub rozmowie telefonicznej, rozpoczęcie rozmowy od krótkiej wymiany zdań, a następnie przejście do prezentacji produktu. Ograniczenie czasowe pozwala na zbudowanie naprawdę zażyłych relacji, jednak liczba osób, z którymi można ją zawrzeć, pozostaje nadal niewielka.
  • Nowoczesny network marketing: Ludzie, którzy wyrazili chęć otrzymywania wiadomości i materiałów z danego biznesu, co jakiś czas otrzymują na swoje skrzynki pocztowe informacje o nowych ofertach czy publikacjach w sieciach społecznościowych. Wykorzystując taki sposób kontaktu z klientem, nie jesteśmy w stanie zbudować naprawdę bliskich relacji, jednak liczba osób, do których można dotrzeć jest znacznie większa niż w przypadku tradycyjnych metod networku.

Prezentacja produktu

  • Tradycyjny network marketing: Prezentowanie produktu odbywa się podczas osobistego spotkania, sam na sam w domu klienta czy w kawiarni lub na spotkaniach z większą liczbą uczestników. Zaletą jest możliwość interakcji i nawiązania bezpośredniego kontaktu, zobaczenie produktu na własne oczy, zaś wadą – koszty organizacji takiego przedsięwzięcia.
  • Nowoczesny network marketing: Najczęściej wykorzystywaną metodą jest prezentacja produktu poprzez komunikatory internetowe dla jednej osoby bądź wielu. Kolejnym sposobem jest wcześniejsze nagrywanie prezentacji produktu, wyklucza ona jednak możliwość dialogu między klientem a dystrybutorem.

Sposób sprzedaży i rekrutacja

  • Tradycyjny network marketing: Opiera się agresywnych metodach sprzedaży, na którą coraz więcej ludzi reaguje negatywnie. Większość dystrybutorów nie przechodzi także żadnych szkoleń dotyczących profesjonalnej sprzedaży, przez co osiągnięcie dobrych wyników jest bardzo trudne.
  • Nowoczesny network marketing: W odróżnieniu od tradycyjnego modelu, w tym network marketingu nie ma sprzedaży bezpośredniej, dzięki czemu jeden produkt można oferować kilkunastu osobom w tym samym momencie, właśnie za pomocą internetu.

Szkolenie dystrybutorów

  • Tradycyjny network marketing: Indywidualne spotkania z nowym dystrybutorem pozwalają na dokładniejsze przyswojenie wiedzy, ale też pochłaniają sporo czasu. W taki sposób nie można szkolić więcej niż kilku osób jednocześnie.
  • Nowoczesny network marketing: Pojawia się możliwość stworzenia platformy e-learninowej i szkoleń online, dzięki której wszyscy uczestnicy struktury mogą korzystać z materiałów jednocześnie.

Nie bój się zmian

Korzystanie ze współczesnych technologii w rozsądny sposób może przynieść wiele dobrego. Biznesmeni i przedsiębiorcy z różnych dziedzin wykorzystują możliwości internetu do rozwijania własnego biznesu, dlaczego więc osoba z branży network marketingu nie mogłaby pójść tą samą drogą?

1 komentarz
  1. Joanna Pieklik

    Marketing sieciowy ciągle ewoluuje 🙂

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend