Artykuły

Marketing internetowy – 10 darmowych narzędzi

Marketing kojarzony jest z luksusowymi kampaniami reklamowymi i innymi prestiżowymi działaniami marek. Takie myślenie sprowadza się do tego, że większość osób boi się podejmować jakichkolwiek kroków, które mogłyby pomóc im zainteresować nowych klientów i rozszerzyć świadomość o danej marce. Nie chcą mieć z marketingiem nic wspólnego, bo po prostu boją się zbyt dużych kosztów. Na szczęście, marketing w internecie wcale nie musi wiązać się z ogromnymi wydatkami. Wykorzystywanie darmowych lub bardzo tanich narzędzi marketingowych to również inwestycja w swój biznes. A ze względu na zerowe lub małe wydatki, naprawdę warto przyjrzeć się temu bliżej. Jedyne, na co musisz się przygotować to konieczność poświęcenia swojego czasu i odrobina cierpliwości, żeby zobaczyć pierwsze efekty.

Lista  narzędzi, które mają zastosowanie w Marketingu Internetowym

1. Przygotowanie ankiety przy pomocy Google DocsTo najlepszy sposób na poznanie oczekiwań swoich stałych klientów i na zrozumienie, co jeszcze możesz ulepszyć w swoim biznesie. Im więcej wiesz o tym, co na temat Twojej marki myślą inni ludzie, tym lepiej potrafisz sprostać ich wymaganiom. Dzięki temu będziesz mieć możliwość, m.in. efektywniejszego reklamowania swoich produktów w tych miejscach, w których przebywają osoby zainteresowane Twoimi produktami czy wybierania spotkań, na których możesz spotkać potencjalnych klientów czy nawet przyszłych partnerów biznesowych.

2. Skorzystaj z darmowych narzędzi do analizy. Marketing w internecie nie może istnieć bez odpowiedniego analizowania danych i informacji, które zdobywasz dzięki prowadzeniu własnej strony. Dzięki Google Keyword Planner możesz sprawdzać, jakie są najczęściej wyszukiwane hasła. Z kolei Google Analytics pozwoli Ci na przetwarzanie informacji bezpośrednio o danej stronie www. To świetne narzędzia, które pomogą Ci rozwinąć swój biznes, jeśli tylko nauczysz się odpowiednio z nich korzystać.

3. Pamiętaj o feedbacku. Każda informacja zwrotna, którą otrzymujesz od swoich klientów jest na wagę złota. Nie tylko dla poszerzania swojej oferty i lepszego zrozumienia, kim są Twoi klienci, ale także dla przyciągania nowych osób do marki. Ludzie lubią wiedzieć, z jaką firmą mają do czynienia i zwykle jeszcze przed dokładnym zapoznaniem się z ofertą, czytają opinie innych osób, którzy już wcześniej coś u Ciebie kupili. Ważne jest także to, aby referencje były po prostu szczerze i napisane przez prawdziwe osoby. Dobrze działa to np. w formie recenzji miejsc na Facebooku, gdzie każdy podpisany jest imieniem i nazwiskiem.

4. Oferuj subskrybowanie newslettera. To jeden z najprostszych sposobów, który pozwala na utrzymanie przy sobie stałych klientów. Oferując na swojej stronie zapisy do newslettera i zbierając zapisy na listę mailingową, masz możliwość kontaktu z osobami, co do których masz pewność, że są zainteresowani Twoją ofertą. W końcu sami podali Ci swój adres mailowy. Korzystając z takiego narzędzia, od razu widzisz, ile kliknięć i zapisów pojawia się np. w ciągu danego miesiąca. To narzędzia, które dają mierzalny efekt i które możesz świetnie kontrolować.

5.  Zacznij pisać bloga. Choć może wydawać Ci się, że nie jest to istotny element biznesu i sama strona firmowa wystarczy, rzeczywistość może okazać się zupełnie inna. Dzięki prowadzeniu bloga zwiększasz swój zasięg i generujesz ruch na swojej stronie www, co w rezultacie przyczynia się do wzrostu liczy osób, które zapisały się na Twoją listę mailingową. Pamiętaj tylko, aby nie publikować postów reklamowych i nie wysyłać klientom spamu – to od razu zniechęci do Twojej marki.

6. Korzystaj z social media. Profil firmowy na takich portalach jak Facebook, Instagram czy LinkedIn to w dzisiejszych czasach obowiązek każdego przedsiębiorcy, który chce, aby jego firma dobrze prosperowała. Oczywiście, nie musisz istnieć w w każdym serwisie. Wybierz te, na których znajduje się najwięcej Twoich klientów, aby mieć możliwość szybko do nich dotrzeć. Większość mediów społecznościowych oferuje płatną reklamę czy podbicie postów. Taki marketing w internecie wymaga już zainwestowania pieniędzy, ale ze względu na to, że nie jest to duża kwota, od czasu do czasu naprawdę warto ją wydać.

7. Otwórz kanał na YouTube. To świetna forma promocji własnej marki. Jeśli wpadniesz na jakiś kreatywny pomysł, masz szansę na pojawienie się naprawdę wielu nowych klientów, którzy będą zainteresowani Twoimi produktami.

8. Dziel się swoją wiedzą z innymi. Możesz robić to zarówno na blogu, jak i podczas tematycznych spotkań czy konferencji. Dobrym pomysłem jest również komentowanie postów na blogach innych znanych osób. Pamiętaj jednak, aby były to komentarze na temat danej publikacji, a nie bezpośrednia forma autopromocji.

9. Przygotuj kurs online. To spore poświęcenie i wymaga wiele czasu, ale raz przygotowany kurs może posłużyć Ci przez wiele lat.

10. Oferuj próbki swojej oferty. Marketing w internecie pozwala na przekazywanie ludziom gratisów, które mogą zachęcić ich do nawiązania z Tobą współpracy lub do zostania Twoim klientem.

2 komentarze
  1. Krystyna Rzewnicka

    Wartościowy Poradnik, polecam osobom początkującym w marketingu i tym wszystkim, którzy chcą się rozwijać, promować swoją markę i zaistnieć w mediach społecznościowych. Wykorzystywanie darmowych lub bardzo tanich narzędzi marketingowych jest naprawdę skuteczne.

    Odpowiedz
  2. Andrzej Jankowski

    Mamy tu kompletny poradnik. Wartościowy materiał dla początkujących.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend