Artykuły

Marketing sieciowy – to jeden ze sposobów na stworzenie dochodu pasywnego

Marketing sieciowy – krótka historia i przykłady firm

Początków marketingu sieciowego należy szukać w poprzednim stuleciu. Amerykańskie networki aktywizowały wówczas rodaków do działania, zapewniając możliwość zarobku dużych i szybkich pieniędzy. Nie jest jednak łatwym zadaniem określenie jednej, konkretnej firmy, którą można byłoby zdefiniować bezsprzecznie jako pioniera wspomnianego rodzaju marketingu. Nie ulega wątpliwości jednak, że prężnie rozwijała się w tamtym okresie firma dobrze prosperująca do dziś – AVON PRODUCTS, która uprzednio nosiła nazwę Califormia Perfume Company.

Mężczyzna, który zbudował to kobiece imperium nazywał się David McConell. Wpadł on na genialny pomysł dołączania kosmetyków do książek, z którymi miał styczność zawodowo. W niedługim czasie utwierdził się on w przekonaniu, że doskonale sprawdza się także mechanizm rozpowszechniania towarów przez przedstawicieli handlowych. Prekursorką dla wszystkich obecnych konsultantek AVON stała się pani PFE Albee. Firma amerykańskiego biznesmena odniosła światowej sławy sukces, a kosmetyki produkowane przez firmę AVON są uwielbiane przez kobiety do dnia dzisiejszego.

Kolejnym doskonałym przykładem marketingu sieciowego jest firma Amway. Aktualnie jest to jedna z największych firm na świecie w sektorze sprzedaży bezpośredniej. To także wzór spółki, która była jedną z pierwszych stworzonych od początku do końca w myśl idei marketingu sieciowego. Minęły lata zanim spółka ta doszła do opracowania perfekcyjnego sposobu budowania sieci oraz systemu nagradzania handlowców przy jednoczesnym wprowadzaniu nowych produktów na rynek.

Cały schemat działania spółki Amway przyczynił się do rozwoju idei MLM na skalę globalną. Założyciele i pracownicy firmy nie mieli jednak łatwego zadania, gdyż spółka została oskarżona o budowanie piramid finansowych, które uzasadnione było większym skupieniem na rekrutacji nowych członków sieci niż preferowanie sprzedaży bezpośredniej samej w sobie. Ostatecznie sąd uniewinnił firmę od zarzutów. Efekt ich problemów z prawem wzbudził duże zainteresowanie całego świata, ponieważ uwaga milionów ludzi skupiła się wówczas na marketingu sieciowym. Ludzi nurtowały korzyści jakie marketing tego typy ze sobą niesie, ale i jakie są jego potencjalne zagrożenia.

Avon, Oriflame, Zepter, FM Group czy Tupperware to tylko niektóre z większych firm wykorzystujących marketing sieciowy, a więc czerpiących przychody pasywne, dzięki pracy i konsumpcji innych.

Nowatorska koncepcja marketingu sieciowego – na czym to właściwie polega?

Marketing sieciowy, określany jest także wielopoziomowym. Polega on przede wszystkim na kreowaniu osobistych składów współpracowników, których najważniejszym z obowiązków jest rozpowszechnianie towaru. Na czele marketingu wielopoziomowego stoi producent, a zaraz po nim sprzedawca, która osobiście odpowiada za dystrybucję towaru i dostarczenie zamówień do klientów. Aby zostać wspomnianym handlowcem trzeba być osobą wystarczająco mocno zmotywowaną systemem prowizyjnym, gdyż przekłada się to bezpośrednio na składanie atrakcyjnej oferty z firmowymi produktami samym klientom. Naturalnie głównym zadaniem marketingu sieciowego jest sprzedaż, z tym, jednak system dystrybucji zdaje się być dużo prostszy.

W marketingu sieciowym i marketingu klasycznym widoczne są liczne podobieństwa. Jak chociażby sam system wyprodukowania markowego produktów. Rozpoczyna się on bowiem od szeregu dostaw, mających swój początek w hurtowniach, magazynach, sklepach, aż finalnie produkt dociera do klienta. Plusem marketingu sieciowego są znikome koszta dystrybucji produktów oraz tych związanych z reklamą, gdyż w marketingu sieciowym te zadania należą do handlowców.

Profity dedykowane handlowcom

Osoby, które składają się na szeregi handlowców danej firmy bazującej na marketingu sieciowym mogą być kuszeni do podjęcia współpracy możliwością kupna na własny użytek produktów w cenach hurtowych. Bezsprzecznie duża ilość znajomych zapewnia im dobry start. Samodzielna organizacja czasu pracy, możliwość budowania własnej sieci dystrybutorów, a  z czasem szansa na zostanie liderem sprzedaży to kolejne argumenty, które przedstawia się potencjalnym handlowcom.

Lider sprzedaży jest w stanie czerpać stabilny, pasywny dochód wynikający z faktu skonstruowania osobistej sieci handlowców. W branży MLM kobiety stanowią 88% sprzedawców, co może świadczyć choćby o pracy matek w zaciszu domowym. Generalny obraz marketingu sieciowego w Polsce, wynikający z analizy statystyk, wskazuje na zatrudnienie blisko 1 miliona ludzi w MLM. To aż 5% zatrudnionych ogólnie w tej branży. Reasumując, marketing sieciowy to sektor perspektywiczny, a zatrudnienie w nim jest godne rozważenia, gdyż MLM obrał kierunek progresywny.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend