Artykuły

Pożeracze czasu – Znasz je?

Pożeracze czasu, które obniżają Twoją produktywność

Nieumiejętne zarządzanie czasem to problem większej części społeczeństwa. Każdy z nas ma dobę, która trwa 24 godziny, ale jak to jest, że niektórzy są w stanie zrobić znacznie więcej niż inni? Odpowiedzią wcale nie jest mniej snu. Jeśli nie umiesz pracować produktywnie i nie potrafisz wykonać wszystkich zadań, jakie zostały wyznaczone na dany dzień, prawdopodobnie masz problem z tzw. pożeraczami czasu.

Czym są pożeracze czasu? To wszystkie rozpraszacze, które odciągają Cię od Twoich obowiązków i sprawiają, że zamiast zajmować się tym, co jest istotne i ważne w danym momencie, robisz… zupełnie co innego. Niektóre pożeracze czasu są oczywiste i powszechne, np. takie jak telewizja czy internet, niektóre dotyczą mniejszej części osób i są związane ściśle z ich stylem życia. Część z nich jest naturalnym elementem życia i nie należy z nich całkowicie zrezygnować, a po prostu nie pozwalać im zawładnąć całym życiem i kraść zbyt wielu godzin w ciągu dnia.

Poznaj teraz 8 pożeraczy czasu, które negatywnie wpływają na Twoją produktywność i zarządzanie czasem.

1. Internet i portale społecznościowe

Prawdopodobnie nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak wiele czasu marnujesz na przeglądanie bezsensownych treści w internecie, które nie wnoszą do Twojego życia nic więcej, oprócz chwilowej rozrywki. To najwięksi pożeracze czasu. Sprawdzanie Facebooka co 10 minut i przeglądanie tablic swoich starych znajomych nie pomoże Ci efektywniej pracować, a tylko odciągnie Cię od Twoich obowiązków.

2. Telewizja

Jeśli w ciągu dnia kilkadziesiąt razy zmieniasz kanały i mimo to nie umiesz znaleźć programu, który by Cię interesował to naprawdę – lepiej sobie odpuść. Tak samo nie ma sensu marnowanie czasu na oglądanie programów paradokumentalnych i reality show. Co one wnoszą do Twojego życia? Nic, tylko zabierają Ci cenne godziny, w trakcie których można było zrobić rzeczy o wiele bardziej pożyteczne. Nie chodzi też o to, że telewizja jest całkiem zła, ale może zamiast oglądać Trudne Sprawy lepiej obejrzeć dobry film czy inny program przyrodniczy, z którego wyniesiesz coś dla siebie?

3. Plotkowanie przez telefon

Masz natłok zadań i nie wiesz, jak przepracujesz kolejne godziny, chociaż gonią Cię terminy? Na pewno nie pomoże Ci w tym godzinna rozmowa z mamą czy z przyjaciółką. Utrzymywanie kontaktu z bliskimi jest naprawdę ważne, ale lepiej nie rób tego w trakcie pracy, bo nigdy nie skończysz tego, co było na dany dzień zaplanowane. Codzienne telefony to co najmniej kilka godzin czasu mniej do Twojej dyspozycji.

4. Bałagan

Nikt nie każe Ci codziennie sprzątać całego mieszkania, ale postaraj się utrzymywać w domu optymalny porządek i przede wszystkim – odkładaj rzeczy na swoje miejsce. Jeśli codziennie musisz szukać kluczy, butów czy portfela i nie pamiętasz, gdzie leży Twój ulubiony termos, stracisz mnóstwo czasu na znalezienie tych rzeczy.

5. Dojazdy

Czasem na dojazdy traci się drugie tyle, co na samą pracę czy odpoczynek. Umiejętne zarządzanie swoim czasem pomogłoby Ci zorganizować i załatwić większość spraw za jednym razem. Planuj swoje codzienne zadania tak, żeby nie tracić czasu na długie podróże.

6. Przesadna oszczędność

Wydawać by się mogło, że nie ma nic złego w oszczędzaniu. Ale oszczędzanie, które zaczyna przechodzić w skąpstwo, może być naprawdę niebezpieczne. Dla czasu i, paradoksalnie, dla pieniędzy. Jeśli ciągle starasz się znaleźć tańszą opcję i w związku z tym chodzisz z miejsca na miejsce lub jeździsz samochodem po różnych miastach, to tak naprawdę… wcale nie oszczędzasz, a wydajesz jeszcze więcej. Benzyna to bezpośredni koszt, ale Twój czas też ma swoją cenę – pamiętaj o tym i następnym razem po prostu zaparkuj tam, gdzie jest najbliżej.

7. Zbyt dużo zadań

To naturalne, że jeśli weźmiesz na siebie zbyt dużo obowiązków, to nie będziesz w stanie wszystkiego wykonać w 100% idealnie. A oprócz tego, przełoży się to także na Twoje życie prywatne. Chcąc mieć wszystko pod kontrolą, tak naprawdę tracisz kontrole i po kilka razy wysyłasz do ludzi te same wiadomości albo przeciwnie, zapominasz komuś odpisać, bo nagle przypomniało Ci się o czymś jeszcze innym do zrobienia.

8. Brak wiedzy i umiejętności

To pożeracze czasu, których być może nawet nie podejrzewasz, że są aż tak szkodliwi. Dlatego zamiast tracić czas, poświęć go na zdobycie umiejętności i wiedzy, która jest Ci na danym etapie życia potrzebna. Nie bierz się za naprawianie czegoś, o czym nie masz zielonego pojęcia, bo ostatecznie możesz zepsuć to jeszcze bardziej. I to tak, że już nawet fachowa pomoc nie będzie w stanie nic z tym zrobić.

3 komentarze
  1. Agnieszka Andrzejuk

    Oj znam te pożeracze czasu. Dlatego wybrałam pracę online i pracuję z każdego miejsca na ziemi. W kalendarzu dokładnie rozpisuję jaką czynność robię w danym czasie. Takie ustalenie spowodowało, że skupiam się tylko na tej jednej czynności w danym czasie.

    Odpowiedz
  2. Marta Zamęcka

    Pamiętam ile ja marnowałam swój czas na przeglądanie facebooka zanim zainteresowałam się marketingiem.

    Odpowiedz
  3. Andrzej Jankowski

    No wiem … mam zdefiniowane. Stopniowo eliminuję !

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend