Artykuły

Praca w zespole. Jak pracować z innymi?

Praca w zespole bywa niezbędna do osiągnięcia określonego rezultatu. Efektywność takiej współpracy jest znacznie wyższa niż w przypadku pracy jednej osoby, dlatego też jest w niektórych przypadkach niezastąpiona. Większość pracodawców oczekuje od swoich podwładnych, że będą oni posiadali właśnie tę umiejętność pracy w zespole. Nawet jeśli proponują Ci pracę na samodzielnym stanowisku. Dlaczego jest to dla nich takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że podstawą firmy są ludzie i to od nich zależy jej sukces. Jeśli wszyscy przestaną się ze sobą komunikować i działać dla wspólnego dobra, firma nie będzie w stanie odnieść sukcesu.

Umiejętność pracy w zespole to przede wszystkim świadomość wspólnego, jasno określonego celu, przepływ informacji między członkami grupy, a także wzajemna pomoc. Przygotowanie jakiegokolwiek projektu wymaga od całego zespołu zorganizowania się i umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi. Choć oczywiście, nie każdy członek grupy pełni w niej taką samą funkcję. Ale ważne jest także to, aby umieć podzielić się tymi funkcjami i wykonywać zadania na tyle sprawnie, żeby reszta grupy miała z tego korzyści. W końcu wszyscy pracują na wspólny sukces.

Praca w zespole – jak dzielić obowiązki?

Praca w zespole może być naprawdę przyjemna i przynieść wiele korzyści dla firmy. Nie wszyscy wiedzą jednak, na czym skupić uwagę i jak współpracować z innymi, żeby odnieść sukces. Każdy członek zespołu będzie czuł się dobrze w innego typu zadaniach, warto mieć więc to na uwadze przy organizowaniu pracy i rozdzielaniu ról. Niektórzy lepiej sprawdzą się w roli lidera, inni lepiej wykonywać będą obowiązki, które przydzieli im ktoś inny. Nie ma sensu zmuszać ludzi do wykonywania tych zadań, które nie są zgodne z ich kompetencjami. Dlatego też warto już na samym początku współpracy wybrać spośród członków grupy jednego lidera, który będzie nadawał odpowiednie tempo pracy i motywował cały zespół. Taka osoba od spraw organizacyjnych i kontrolowania innych jest niezwykle przydatna, nawet w trakcie pracy zespołowej.

O czym pamiętać, pracując w zespole?

Bez tych 5 elementów praca w zespole nie będzie efektywna.

1. Jasno określony cel

Bez konkretnego celu, Wasza współpraca nie będzie miała sensu. Przed podjęciem się jakiegokolwiek wspólnego projektu, musicie wyznaczyć sobie cel, do którego będziecie dążyć. Tylko w ten sposób wszyscy będą mogli pozostać zmotywowani przez cały czas trwania współpracy.

2. Przepływ informacji i komunikacja

Tylko dzięki odpowiedniej komunikacji cały zespół może odnieść sukces na danej płaszczyźnie. Wymiana myślami i burza mózgów są obowiązkowe w pracy zespołowej. Możliwość uzyskania informacji od każdego z członków grupy są kluczowe, jeśli współpraca ma przebiegać sprawnie, a cel ma zostać osiągnięty szybko i z dobrym rezultatem. Przy czym, nie chodzi tylko o informacje związane z kompetencjami danej osoby, ale także o pomysły i emocje, jakie wzbudza w nim dane zadanie czy ostateczny wynik pracy.

Przepływ informacji pomaga uniknąć konfliktów i sprawia, że zaistniałe problemy szybciej się rozwiązują. Każdy z nas ma inne doświadczenia, a wymienianie się nimi w zespole może być pomocne dla rozwiązania chwilowych komplikacji.

Warto zwrócić uwagę na dwa aspekty komunikacji – werbalny i niewerbalny. Chcąc efektywnie pracować w zespole, musisz zdawać sobie sprawę z ich współistnienia. Oprócz tego, dobrze jest także posiąść umiejętność słuchania drugiej osoby, tak, aby móc reagować na jej słowa i zapamiętywać to, co do Ciebie mówi. Jest to szczególnie ważne, jeśli to Ty pełnisz funkcję lidera.

3. Poczucie odpowiedzialności

To, że pracujesz w grupie nie zwalnia Cię z obowiązku sumiennej pracy i aktywnego uczestniczenia w realizowaniu zadań, które doprowadzą Wasz zespół do celu. Pamiętaj, że Ty także ponosisz odpowiedzialność, mimo, że nie wykonujesz swoich obowiązków samodzielnie. Rozliczasz się z funkcji, do której Cię przydzielono.

4. Przyjazna atmosfera

Dzięki współpracy z innymi, masz większą motywację do działania. Wzajemne wsparcie i zrozumienie są niezwykle ważne w procesie realizacji dowolnego projektu. Jeśli będziesz odnosił się do innych z szacunkiem i życzliwością, atmosfera w grupie na pewno będzie przyjazna.

5. Bycie asertywnym

Mimo, że jesteś członkiem grupy, musisz mieć także świadomość tego, że jeśli coś nie zgadza się z Twoimi przekonaniami lub budzi Twoje wątpliwości, to masz prawo powiedzieć o tym głośno. Nie sposób zadowolić wszystkich, ale trzeba umieć znaleźć kompromis.

4 komentarze
  1. Agnieszka Andrzejuk

    Praca z zespołem to najważniejsza umiejętność w pracy lidera. Uczę się cały czas tej umiejętności.

    Odpowiedz
  2. Andrzej Jankowski

    Masz pomysł ? Masz Cel ? Zbieraj ekipę !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
  3. Jolanta Kin

    Razem można więcej. Lepiej pracuje się w zespole współpracowników,którzy dożą do tego samego celu.☺

    Odpowiedz
  4. Marta Zamęcka

    Razem zawsze raźniej.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend