Artykuły

Sponsor i osoba rekrutująca – jakie są różnice? A Ty, kim jesteś?

Niektórzy, pracujący w network marketingu nawet od kilku lat, nie zdają sobie sprawy, jak duża jest różnica między sponsorowaniem a rekrutowaniem. Być może dostrzegają pewne rozbieżności, jednak na ogół wydaje im się, że wszystko opiera się na tym, by przyciągnąć do swojego biznesu jak najwięcej osób i przekazywać informacje o działalności firmy. Jeśli chcesz osiągnąć prawdziwy sukces w branży marketingu sieciowego, musisz zdawać sobie sprawę, że jest to biznes, którego podstawą są właśnie ludzie. Nie chodzi o to, co sprzedajesz, ani jakie masz techniki sprzedażowe. Najważniejsza jest umiejętność budowania relacji z drugim człowiekiem. Takich relacji, które naturalnie pomogą Ci się rozwijać i ulepszać swoją działalność w sieci.

Czy masz pewność, że wiesz, jak traktować ludzi i jak z nimi rozmawiać? Potrafisz być dobrym rozmówcą i rozumiesz potrzeby swoich potencjalnych klientów? Jeśli nie potrafisz utrzymać przy sobie ludzi, prawdopodobnie Twoje metody budowania relacji są złe. Pamiętaj, że nie możesz uganiać się za ludźmi. To tak samo, jak z prowadzeniem agresywnej sprzedaży – nikt nie lubi, kiedy ktoś wywiera na nim presję i wprost zmusza go do zakupu jakiejś rzeczy, tym bardziej, jeśli usłyszał o niej po raz pierwszy 15 minut temu.

Jeśli ktoś będzie zainteresowany Twoją osobą, na pewno to odczujesz. Nie ma sensu szukać kontaktu na siłę. Bądź po prostu najlepszą wersją siebie – to w kontaktach z innymi ludźmi w zupełności wystarczy, by nawiązać długotrwałe relacje. Traktuj ludzi z szacunkiem i miej świadomość tego, że to właśnie prawdziwe relacje mają znaczenie, zarówno dla Ciebie, jak i Twojego biznesu. Network marketing składa się z ludzi. A nawet, jeśli kiedyś okaże się, że musisz zamknąć swoją działalność, nie zostaniesz z niczym. Będziesz miał wiernych i oddanych przyjaciół. I o to właśnie chodzi, w biznesie i w życiu prywatnym!

Sponsorowanie a rekrutacja

Na czym polega najważniejsza różnica między sponsorowaniem a rekrutowaniem? Rekrutacja to nie tylko poszukiwanie nowych osób, które możesz przyłączyć do biznesu, ale także chęć pomocy innym osobom, które widzą w Twojej branży potencjał i chcą się w niej sprawdzić. Oczywiście, rekrutując osoby, warto mieć na uwadze także ich znajomości, bo dzięki temu masz szansę jeszcze bardziej rozwinąć swój network marketing, ale nie jest to coś, co powinno być na pierwszym miejscu. Sponsoring natomiast polega na dbaniu o ludzi, którzy już do Twojego zespołu dołączyli. To troska o nich i zapewnienie wszystkiego, co niezbędne, żeby mogli się rozwijać.

Jeśli jesteś liderem, musisz pamiętać także o tym, by dobrze traktować osoby ze swojego zespołu. Jeśli nowa osoba przychodzi na spotkania i nikogo nie przyprowadza, to nie powinien być dla Ciebie żaden problem. Bardzo często jest tak, że początkująca osoba nawet przez kilka miesięcy nie przyprowadza na spotkania nikogo nowego. Czasem wynika to z niepewności, czasem po prostu ktoś chce uzyskać jak najwięcej wiedzy i doświadczenia od liderów, którzy opowiadają o swojej branży. Ale w końcu każdy, kto dostał szansę, zaczyna wyjątkowo efektywnie pracować. I bardzo często to właśnie ten człowiek staje się prawdziwą gwiazdą marketingu sieciowego. Niestety, ale dużo wartościowych osób odchodzi już w pierwszych miesiącach pracy w network marketingu właśnie dlatego, że ktoś wywierał na nich presję i był wobec nich po prostu zbyt wymagający.

Czym powinien kierować się sponsor?

Sponsor powinien znać, przede wszystkim, psychikę drugiego człowieka. W ten sposób będzie wiedział, jak pracują ludzie w jego zespole i na czym opierają swoje działania. Najważniejsza rzecz, o której należy pamiętać to to, że ludzie kierują się głównie emocjami i tym, co podpowiada im serce. Nawet ci, którzy każdą decyzję rozpatrują z logicznego punktu widzenia, ostatecznie ulegają temu, co intuicyjnie wydaje im się być lepsze.

Dlatego też budowanie relacji z innymi ludźmi jest tak kluczowe. Jeśli cały Twój zespół będzie się lubił i wszyscy będą czuli przyjazną atmosferę, jaka ich łączy, staniecie się po prostu niezniszczalni. To właśnie zadanie sponsora – zbudować takie relacje z ludźmi, które przetrwają wszystko. Osoba rekrutująca z kolei skupia się przede wszystkim na liczbach i statystykach. Patrzy na ludzi nie z punktu psychologii, a ocenia ich pod względem tego, jakie korzyści mogą przynieść firmie. Liczy się dla niej przede wszystkim zysk, a ludzi traktuje jako narzędzie do osiągnięcia własnych celów

2 komentarze
  1. Agnieszka Andrzejuk

    Podstawą każdego biznesu są ludzie. Biznes buduje się z ludźmi a nie z firmami. Relacje z ludźmi to podstawa w network marketingu i należy je pielęgnować bo wtedy zespół będzie nie do zatrzymania.

    Odpowiedz
    • Zbyszek

      Witam na imię mam Zbyszek i w pełni się zgadzam z z komentarzem Agnieszki.
      Naprawdę nic nie mam do dodania. Powracając do powyższego posta wiem z autopsji, że każda decyzja podjęta przez człowieka, mimo wielu logicznych kalkulacji “wychodzi” z serca. Tak, to emocje podpowiadają jakie decyzje pozwolą nam rozwiązać problemy z jakimi spotykamy się w życiu biznesowym i osobistym.

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poznaj nasze sprawdzone metody

Tu jesteśmy

Send this to a friend